4 Aralık 2009 Cuma

Bugün Ömer Hayyam’ın rubailerini okurken düşündüm durdum!

             
Ömrümüzden bir gün daha geldi geçti;
Derede akan su, ovada esen yel gibi.
İki gün var ki dünyada, bence ha var ha yok:
Daha gelmemiş gün bir, geçmiş gün iki.

*
Dedim: artık bilgiden yana eksiğim yok;
Şu dünyanın sırına ermişim az çok.
Derken aklım geldi başıma, bir de baktım:
Ömrüm gelip geçmiş, hiç bir şey bildiğim yok.

*
Niceleri geldi, neler istediler;
Sonunda dünyayı bırakıp gittiler;
Sen hiç gitmeyecek gibisin, değil mi?
O gidenler de hep senin gibiydiler.

(*)

Esin Bozdemir



(*) Ömer Hayyam (d. 18 Mayıs 1048 - ö. 4 Aralık 1131)
Dip Not: Tarihte bugün neler olup bitmiş ve kimler gelip gitmiş diye bakınırken; öğrendim ki bu gün Ömer Hayyam’ ın ölüm yıldönümüymüş! Ünlü düşünürün, o her biri birbirinden güzel ve anlamlı rubai'lerini okurken, doğrusu bende düşünmeden edemedim! Sebahattin Eyuboğlu çevirisinden....

10 yorum:

  1. Sayın Esmir,
    Bilim, irfan sahibi kişileri sayfanızda okurken o kadar keyif alıyorum ki tarif edemem. Zira siz yazmazsanız, biz yazmasak kim ne bilir o kişinin bu dünyaya sağladığı katkıyı. Çocuklarımız nerden, kimden öğrenecekler Ömer Hayyam'ın Matematik ve Astronomi konularında Dünyanın önde gelen alimleri arasında olduğunu artı Dünyanın İlk rasathanesinin Ömer Hayyam tarafından kurulduğunu.
    Elinize sağlık, şükranlarımı iletmek istiyorum, ne iyi yapmışsınız büyük düşünür Ömer Hayyam'ı sayfanıza taşımakla..
    İyi geceler diliyor, saygılarımı sunuyorum efendim.

    YanıtlaSil
  2. Niyet torbasından:Benden de bir adet "Ömer Hayyam Rübaisi" çıktı sana, cennet gibi gün ettiğimiz günler çoğalsın dilerim, sevgilerimle.
    Ey kara cübbeli!
    Taş atma bu dünyayı bilmek isteyenlere.
    Onlar yaradanın sanatı peşindeler;
    Seninse aklın fikrin abdest bozan şeylerde...

    Dünya dediğin bir bakışımızdır bizim;
    Ceyhun nehri kanlı göz yaşımızdır bizim;
    Cehennem, boşuna dert çektiğimiz günler,
    Cennetse gün ettiğimiz günlerdir bizim.

    YanıtlaSil
  3. Sevgili Esmir,
    Bu postu görünce ben de nette biraz bakındım.
    Rubaileriyle hayatı çok fazla irdelemiş Ömer Hayyam. Her bir şaşırtıcı, özellikle dinle ve şarapla ilgili çok var.

    Gördüklerim arasında en çok bunu beğendim ben de.

    Evvela;
    Benim rızam olmaksızın
    Dünyaya getirildim.
    Hayatta;
    Hayretimden başka bir şeyim artmadı.
    Sonra yine elimde olmadan
    Bu dünyadan göçeceğim.
    Gelmekten, kalmaktan, göçmekten
    Maksat ne?
    Hala anlamış değilim.


    Söylediği şekilde elinde olmadan göçmüş bu dünyadan.
    Ruhu şad olsun.

    Sevgilerimle...

    YanıtlaSil
  4. Sayın Haykırış Beyefendi, bu önemli düşünürlerin yaşam felsefeleri ve hayata dair çok önemli birikimleri olduğu muhakkak! bilinmezlere yönelik çok çarpıcı açıklamaları var, yaşamı çok iyi analiz etmişler, derin düşünmüşler!

    Araştırmalarım ve kendi birikimlerimle de seçmiş olduğum düşünürleri, sanatçıları, aydınları kendi sayfamda paylaşmaktan bende büyük bir keyif alıyorum.

    bizlere rehberlik edecek anlamlı öngörüleri bu düşünürlerin sözleriyle karşılıklı olarak paylaşıyor ve bu paylaşımlarımızla da çoğaldığımıza inanıyorum...

    Ben teşekkür eder, hürmetler sunarım...

    YanıtlaSil
  5. Sevgili düşünenbalık;
    yoksa düşünen bir balık hatırlatmış olmasın tüm bunları:)

    YanıtlaSil
  6. Sevgili Sufi,
    Ömer Hayyam'dan, çok güzel bir Rubaiydi niyet torbasından çıkan dilek!
    Sizlerin de her bir gününüz kaleminizin dili kadar güzel, cennet misali olsun!

    Sağlık,sevgi ve esenlikler dilerim...

    YanıtlaSil
  7. Sevgili Zeugma,
    Bende seçmekte zorlandım, rubailerinin her biri birbirinden güzel ve anlamlı...
    Paylaştığınız rubaisi de oldukça düşündürücü...
    Sevgilerimle...

    YanıtlaSil
  8. Sevgili Esmir !
    Ne çok zaman geçmiş yorumda yazmayalı. Bu aralar eski yazıları okumaya takdım. Daha bir sessiz sakin oluyor. Yeni sayfan ve şablonun çok güzel olmuş. Epey emek vermişsin.
    Hayyam ın rübaileri benim yatak başucu kitabımdır. Onun için her şeyi söylemiştir tarihte, yazdıkları hala geçerliliğini korumaktadır. Bu kadar kısa, bu kadar öz, bu kadar içten ve tam yerinden.
    Ellerine sağlık.
    Sevgiler...

    YanıtlaSil