9 Mart 2012 Cuma

GEZGİN GÖZÜYLE AFRİKA – 37 gezgin yazarın kaleminden...


Ait olduğu coğrafya gereği doğası, tarihi ve kültürü ile bize yakın ya da bizlere hiç benzemeyen uzak diyarlar ve yaşam biçimleri pek çoğumuzun ilgisini çektiği gibi benim de özellikle Afrika kıtası ve Uzak Doğu hep merak ettiğim topraklar olmuştur…Oysa, Uzak Doğu ve Afrika kıtası görmeyi çok istediğim yerler olsa dahi bu güne kadar gidip görebildiğim şehirler ve beldeler hep yakın Avrupa ülkeleridir. Bazılarını bir dönem ailemle birlikte yurt dışındaki yaşamım, sonrasında da bambaşka bir ülkede öğrenciliğim ve bu vesile ile hafta-sonları ya da 3-5 günlük kısa kısa tatillerle, arkadaşlarımla gerçekleştirdiğim komşu ülkelere seyahatlerim oldu. Ardından da çalışma hayatımda hem iş, hem de kısa tatillerin bana sağladığı imkanlar buna vesile oldu. Ama bir kez merak salmaya görsün insan, keşfetme arzusu peşi sıra gelince gezginci olup çıkmak nasıl da sarar benliğini. Belki bazılarınız şimdi diyecektir; “biz daha tek bir ülkeye dahi gidemedik!”. Gezgin bir ruha sahip olunca insan, yeter ki gitmek ve görmek istesin!.. hiçbir şey öyle zannedildiği kadar çok külfetli ve zor değildir!..  imkanları yaratabilmek hepsi bizim elimizde, buna inanın! 
Bu yüzden ben en kısa şehirler-arası yolculuklarıma dahi, hep gezginci bir ruhla çıkarım!.. o zaman da öyle çok şey bulurum ki görülecek!.. mesela tv. programlarında dahi seçimlerim tv.dizileri yerine -biraz klişe bir sözcük olacak ama öyle - belgesellerdir. Keyifle dinlediğim dünya müzikleri; uzaktaki yakın sesler, halk şarkıları, ezgiler…okuduğum kitaplar, dergiler, izlediğim filmler.. ne çok şey anlatırlar bana.. Onlar ki gezemediğim zamanlarda alıp götürürler beni uzaklara!..  
Ama aslında ben sizlere, kendi gezginci ruhumu değil de!  Ruhu gezginci olup gezmenin hakkını da veren 37 gezgin yazarın ortak eseri olan ve aralarında bizim blog dünyasından da tanıdığımız, "Ne Mutlu Türküm Diyene!" blogu ile sesini duyuran Sayın Mehmet Bilgehan Merki’nin de bulunduğu “Gezgin Gözüyle Afrika” kitabını tanıtmak istiyorum… 
Öncelikle kitapta emeği geçen herkese, tüm gezginci yazarlara ve Mehmet Bilgehan Merki  ' ye bu değerli çalışması için ve beni de “Gezgin Gözüyle Afrika” kitabı ile ödüllendirdiği için çok teşekkür ederim… Anlayacağınız kitap doğru adreste ve doğru okurun elinde.  
Bir süre  blog dünyasından ayrı kaldığım zaman diliminde, fırsat buldukça, kitap kurdu ve DVD film-kolik hallerde iken, bir yandan da  “Gezgin Gözüyle Afrika” kitabı elimde salonumuzun Afrika köşesinde, büyük bir keyifle ilgimi çeken ülkelerde - gezgincilerin anıları arasında - dolandım durdum! Tabi ki önceliğim, kitabın 70. Sayfasında yer alan Mehmet Bilgehan Merki’nin Tunus - EL JEM MÜZESİ yazısından başlamak oldu!.. 
Önsözünü deneyimli bir gezgin ve gezi yazarı olan Faruk Budak’un yazdığı kitapta; Afrika’nın 42 ülkesine ait 61 gezi yazısı yer alıyor. “Gezgin Gözüyle Afrika”da, aralarında Fas, Tunus veya Güney Afrika gibi çok ziyaret edilen ülkelerle birlikte kara kıtanın iç kesimlerinde yer alan ve safari deyince ilk akla gelen Kenya Tanzanya, Namibya, Botsvana gibi ülkeler çeşitli yönleriyle tanıtılırken yazarların başından geçen ilginç gezi anılarına da yer verilmiş.  ( Editör: Timur Özkan, 328 Sayfa, Alter Yayınları, 2012 ) 
Ve kitabın önsözünde Faruk Budak diyor ki;
“ Hobiler insanın mesleği kadar önemlidir. Yoğun iş temposunda hobilerimize ne kadar zaman ayırıp kendimizi rahatlatabiliyoruz? Bu sorunun cevabı da çok önemli. Bir Hollanda atasözü, “en mutlu insan, hobisi mesleği olandır” der. Mesleğim aynı zamanda hobim değil ama bu durum en büyük hayalimi gerçekleştirmem için engel oluşturmadı; Cape Town-Kahire, hatta Cape Town-İstanbul rotasını bir Türk’ünde tamamlamış olmasından dolayı çok mutluyum. Keşke bu rotada benim gibi başka Türkler de olabilseydi ve her yerde duyduğum “Türkler buralara gelmezler” ya da “bu restoranda yemek yiyen, bu otelde kalan ilk Türk sizsiniz” sözleri havaya savrulmasaydı… 
Bu kitabı oluştururken tüm amacımız gençlerimize bir “örnek model” olarak onların da dar bütçelerle uzun geziler yapabileceklerine ilişkin bizden bir örnek olabilmek, bu muhteşem gücün de içlerinde saklı olduğunu, o hazinenin farkına varabilmelerine bir köprü olabilmek…”  
Belki sizin de içinizde hiç bilmediğiniz gezginci bir ruh vardır!  kimbilir! Ve elinize alacağınız bu kitap size yepyeni serüvenlerin kapısını aralayabilir… ' ben de gezginciyim! '  diyorsanız eğer, bu kitabı siz de mutlaka okumalısınız...

Esin Bozdemir

24 yorum:

  1. Sevgili Esmir,
    Kitapla ilgili ben de yazmayı düşünüyorum, ancak Sevgili Merki'nin bana da gönderdiği ödül kitabı okuyup öyle yazarım diye bekletirken senin bu güzel değerlendirmenle karşılaştım. Bu sıra çocuklar bizdeler. Ela olunca tüm zamanımı dolduruyor. Kitabı ara ara okudum, bitirince paylaşacağım.
    Sana ve Mehmet Bilgehan Merki'ye teşekkürimle...

    YanıtlaSil
  2. Dilek Öğretmenim, benim de Mehmet Bey'in bizlere armağanı olan bu kitap ödülünden biraz geç haberim oldu.. Eminim siz de beğeni ile ve merakla okumaktasınız...Çocuklarla birlikte olunca alınan keyfinde yeri bir başka olmalı ama değil mi!.

    Ben de tekrar Mehmet Bey'e ve değerli yorumunuz için size teşekkür ederim...

    Sevgiler, esenlikler dilerim...

    YanıtlaSil
  3. evet ben de bir gezginim ya da buna adayım:) merak ettim kitabı..

    YanıtlaSil
  4. Iste bu kitaba sahip olmam lazim :))
    Cok guzel gorunuyor

    YanıtlaSil
  5. bu kitaba x bir kitap satış sitesinde
    gezi kitapları araştırırken rastladım.
    Alınacaklar listeme de ekledim.
    Fakat hala alınmayı bekliyor. Almadan
    öncede heyecanlıyım kitap hakkında.
    Kesinlikle bu kadar çok gezginin gözü
    le görmenin heyecanı bu. Gitmesem bile
    hala gözlerimi kapatabiliyor ve hayal
    edebiliyorum. Gezgin başlığı için benimde
    kendimden çok basit bir yaklaşım ile kısa
    bir hikayem var. Şöyle...

    Yaklaşık olarak 2 senedir neredeyse evimden
    çıkıpta istanbul içinde dahi bir yerlere
    çeşitli ailevi sorunlarım nedeni ile gitmek
    gibi bir lüksüm olmuyor. Olamıyorda diyebiliriz.
    Fakat buna rağmen içimdeki gezme isteği ve
    ruhu ile elime geçen ilk fırsatta istanbul
    içerisinde olsa dahi sanki seyahate
    çıkıyormuşcasına havaya girdiğim bir tren ve
    vapur seferi yapıyorum. Aslında bilinçli bir
    şekilde değil kendiliğinden hiisiyatı taşıdığım
    bir yolculuk yapıyorum.

    Pendik - Haydarpaşa- Karaköy ve ya Eminönü ye
    geçerek dünyayı bakarak insanlar ile
    gezmek.

    Haydarpaşa merdivenlerde ya da iskelede bir
    defa vapuru es geçip kitap okuyorum ya da
    sessiz sessiz oturuyor, o merdivenlerden
    dünya ya insanlara bakıyorum. Vapurda ise
    boğazı sanki ilk defa keşfediyormuş gibi her
    defasında dikkatle incelediğim yerleri bir
    daha bir saha inceliyorum. İstanbulu tanıyor
    ve bu şehirde büyümüş olmama rağmen hatta
    insanını biliyor olmam başka fakat bunu içten
    gelen gezen (benle) ruh ile yapınca görünen
    dünya içe vuran hissiyat ve kelimelere yansıyacak
    olan gezgin ruhu dünyası bir başka yere götürüyor
    insanı. Gözün gördükleri çok başka olabiliyor
    fakat herşey iç dünya da. "Ben Dağlardan Sorun"
    isimli Gerenimonun hikayesinde kızılderililerin
    "Dünya bedeni ile değil, dünya ruhu ile yaşamak"
    diye bir yaklaşımdan bahsedilir.Dünya ruhunu
    doyuran br şeydir gezmek. Bu dünya ruhu, gezgin
    ruhu diyar diyar dolaşmadan da görmeyi bildikten
    sonra her yerde yaşar.

    YanıtlaSil
  6. Sevgili Esin çok güzel bir yazı ile bu özel kitabı tanıtmışsın.Burada Mehmet beye,Dilek'e ve sizi kutluyorum.Bir yazar iki ödül...selam ve sevgiler.

    YanıtlaSil
  7. tanıtım muhteşem..tanıtılanın da muhteşem olduğundan hiç şüphem yok.. hemen ilgileniyorum geç kalmış olmamayı dileyerek..

    Sen ne kadar dolu bir insansın Esin..

    YanıtlaSil
  8. Paulo Coelho'nun Elif isimli romanında bir söz vardır: "Seyahat etmek para değil cesaret işidir." Sonuna kadar katılıyorum. Yazınız bana bunu hatırlattı. Sevgiler...

    YanıtlaSil
  9. benim içimde gezgin bir ruh varmış esmir ..eskiden bilmezdim ama bundan sonra dünyayı gezmek istiyorum tüm kalbimle :)

    YanıtlaSil
  10. Kitabı muhakkak okumalıyım belki de gezginci ruhuma faydası olur. Fazla gezmedim, yurt içi oda tatil amaçlı, ama çok gezgin bir ruhum var TV de gezi programlarını hiç kaçırmamaya çalışıyorum, sanal gezi...
    ve benimde en çok görmek istediğim yerdir Afrika ve Uzak Doğudur.
    Güzel bir hafta dilerim.

    YanıtlaSil
  11. @buket; gezgin adaylarına hele ki şiddetle tavsiye olunur bir kitap...

    YanıtlaSil
  12. @A-H; Hele ki sizin gibi uzakkk diyarlarda yaşam sürdürüp gezmelerin de hakkını veren gezme tutkunu bir çift için bu kitap çok başka bir anlam taşıyor olacaktır...Ama ben inanıyorum ki, o bloğunuza taşıdığınız paylaşımları ve daha da kapsamlısını bir gün siz de çok güzel bir kitapta buluşturabilirsiniz...

    Japonya'dan -singapore flyer'a kadar...ve daha pek çokkk:))

    YanıtlaSil
  13. @MiJardin,

    Öylesine güzel anlatmışsınız ki gezgin ruhu! ve gezginci'nin dünyaya bakan gözlerini!..

    Gerenimonun hikayesinde kızılderililerin
    "Dünya bedeni ile değil, dünya ruhu ile yaşamak" deyimi çok anlamlı gerçekten...o ruha sahip olunca gezginin hayatı kavrayışı da çok başka oluyor!..

    Sayfama yapmış olduğunuz ziyaret ve "Gezgin Gözüyle Afrika" kitabına ait yazıma vermiş olduğunuz bu destekleyici yorumunuz için teşekkürler..

    Esen kalın...

    YanıtlaSil
  14. @Arzu Sarıyer,

    Teşekkür ederim Arzu Öğretmenim...
    Selam ve sevgilerimle...

    YanıtlaSil
  15. @hasret senfonileri;
    37 gezgin yazarın kaleminden anılar ve anektodlar öylesine ilginçti ki!..okuduğum zaman dilimindeki süreçlerimi gezgin ruhumla hafiflettim adeta!..

    öyle çok şey varken ne mümkün küpümü doldurabilmem! Gülsen Hocam:))siz her zaman ki gibi çok naziksiniz...teşekkür ederim, sevgilerimle...

    YanıtlaSil
  16. @sezer eser perker,
    "Seyahat etmek para değil cesaret işidir." Paulo Coelho'nun bu sözü evet çok doğru!..hayatta risk alabilen/ler! yaşarken içinde (-) dahi olsa sonunda elde ettiği (+) kazanımlarla çok şeyler katacaktır yaşamlarına!..

    değerli yorumunuz için teşekkürler ve hoşgeldiniz sayfama...esenlikler...

    YanıtlaSil
  17. Çok iyi bir tanıtım, teşekkürler.

    YanıtlaSil
  18. @lityummm,

    sevgili adaşım sen yollara koyuldun bir kere!yaşamaktasın onu, gezgin ruhuna teslim et kendini ve gez dünyayı doyasıya gönlünce!..şimdi biriktirmek zamanı-ndır:))sonra da sırası gelince paylaşırsın bizlerle...

    her şey gönlünce olsun canım,
    sevgilerimle...

    YanıtlaSil
  19. Yaşamın kıyısında;

    İyi ki gidip göremediğimiz zamanlarda o sanal gezilerimiz var belgesellerde!üstelik bilgilendirici...kimi kez gidip görmeden gitmiş ve gezmiş gibi oluyoruz...ve bu kitap işte tam da gezgin/ci ruhlar için yazılmış...sağlık ve imkanlar elverdiğince, huzur da gönüllerde taht kurunca pencere pervazına konan kuşları bile bir başka görüyor insan:))kanadında uçup diyar diyar gezmekte bedava nasılsa..:))
    sizede iyi haftalar dilerim,
    sevgilerimle...

    YanıtlaSil
  20. @ali zafer sapci,
    ben teşekkür ederim...

    YanıtlaSil
  21. Sevgili Esin,
    Yazınızı ve yorumları okudum. Beni çok onurlandırdınız. Ama utandım doğrusu, bu kitabı bundan daha iyi tanıtabileceğimi sanmıyorum.
    Nezaketinize sonsuz teşekkürler.
    Sevgiyle kalın.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Daha güzel bir dünya için başka coğrafyaları, kültürleri ve yaşam biçimlerini de görmeli, öğrenmeli her şeyden önemlisi sahip olduğumuz topraklarımızın da kıymetini bilmek adına gezmeli-gezginci bir ruha sahip olmalı insan!..
      "Gezgin Gözüyle Afrika" Kitabınız gezginci ruhlara çok güzel bir rehber!..tüm gezginci yazarları ve sizi bir kez daha tebrik ederim...Emeklerinize sağlık...

      Esenlikler dilerim.

      Sil
  22. Dun aksam bir arkadasimin Facebook notlari arasinda bu oteli gorunce, http://www.giraffemanor.com/ aklim orada kalmisken, uzerine bir de bu yazi... Cok fena gitme istegi geldi simdi bana oralara... Ama 3 yasinda bir bocukle, Afrika macerasi nasil olurdu bilmem...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili berceste, verdiğiniz siteyi inceledim. İnsanın aklının kalacağı kadar var hani:) zürafalarla birlikte kahvaltı etme keyfi:))hem de çocuklarla hep beraber ailecek çok daha güzel olur bence...

      Sil