19 Temmuz 2012 Perşembe

Kısa ve çabuk adımların izinde...

Yaşadığımız mekanlar,  sokaklar,  gidip gördüğümüz yakın veya uzak diyarlar, yeni ve yabancı yüzler… diğer yandan daha önce hiç görmediğimiz, gitmediğimiz ve yaşam sürmediğimiz bambaşka coğrafyalarda; şehirlerin,  semtlerin, sokakların, mekanların izini sürmek ve izler peşinde yol alırken; bizi güldüren, düşündüren, kederlendiren nice karakterin gizemlerle dolu hiç bilmediğimiz hayatlarına  dokunmak ne heyecan verici!..  
Elime aldığım kitapta bazen satır aralarında, derinlere daldığım çok olur!. hele ki tasvir edilen yer, mekan, sokak... benim daha önce bir şekilde ayak basmış olduğum yerler ise, işte o zaman; o imgeler, o tasvirler arasında gezinirken çok daha başka duygular hissederim.  
Aynı duyguyu, yine ortak izdüşümleri yakaladığım bir filmi izlerken de yaşarım çoğu kez.. üstelik bu defa kendi ayak izlerimin peşinde geçmişe uzanırken daha önce hiç bilmediğim bambaşka hayatlara dokunup başka hikayelerin izlerini sürerim bu defa!

Londra, yaşamımda bir dönem hem eğitim, hem iş, hem de farklı iklimi, tarihi, kültürü ve dünyanın her yerinden gelen çok renkli insanlarıyla bende iz bırakan şehirler arasında ayrı bir yere ve öneme sahiptir… Hâl böyle iken,  bir de elimdeki kitabın girizgâhında; 
‘Mevsimin ilk kar taneleri Londra köprüsünün kulelerinde birikirken, Oakley Sokağı’ndaki tek odalı bir evde iki erkek çocuk, kırmızı kadife ceketini terzi makasıyla kesen annelerini seyretmektedir.' (*)
(…)  diye başlayınca… ve satır aralarında hikayenin içine daldıkça, anlatılan karakterin kim olduğuna merak salıp!.. sonunda emin olduğum karakterin; Charlie Chaplin’i meşhur eden -Şarlo- 'nun izini sürerken, diğer yandan Chaplin'in çocukluk anılarını, dramdan mizaha dönüştürerek; hayallerini ve yaratıcılığını sezgisel boyutta oluşturduğu karakterleriyle, sinema dünyasında -iz bırakanlar- arasında yer almasının  boşuna olmadığını bir kez daha anlıyor insan...  
En son okuduğum, ‘Bir Çift Ayakkabı’ kitabı ile Sunay Akın, okuru tarihin hiç bilmediğimiz sokaklarında maceradan maceraya sürüklüyor... Kurgulardan gerçeğe, çok farklı imgelerden, değişik tasvirlere ve yine o tasvirlerden bambaşka serüvenlere doğru yol alırken, yazarın zekice oynattığı kaleminin izini sürdüğüm hikâyeler öyle güzel birbirine bağlanmış ki!.. 
Kendi hayalimde yarattığım  imgeler ve kahramanlar arasında, bir düne bir de bugüne gidip gelerek köprüler kurdum!.. her biten hikâye beni merakla yeni bir hikâyenin satır  aralarında dolaştırırken,  kitabı bir çırpıda okudum.. Ve bir kez daha teşekkür ettim  kalemini ustalıkla konuşturan Sunay Akın'a ve okumaktan keyif aldığım diğer yazarlara, bu buluşmaya aracılık eden tüm kitaplara… Kitapları seven, dünyayı ve insanı sever,  hayatı sorgular!... bu yüzden de kitap okur diyorum!

Tüm dünyayı güldüren ve aynı zamanda güldürürken düşündüren bir sanatçının Charlie Chaplin’ in hiç bilmediğimiz çocukluk anılarının, ‘kısa ve çabuk adımlar’'ın… ilginç hikayesini, kitabın yazarı, Sunay Akın'ın kaleminden  buradan okuyabilirsiniz... 
Charlie Chaplin'in 'The Great Dictator' Filmindeki [Türkçe alt yazılı] konuşmasını mutlaka izlemenizi öneririm...  
( Chaplin 'The Great Dictator'  filmini 1938'de çekmeye başlamış ve 1940'ta tamamlamış. O savaşın cıkacagını önceden görmüş ve insanları, siyasetçileri sağduyuya çağırmış...Ve bu muhteşem filmi ve konuşmayı yapmış.. )


Esin Bozdemir
Kitap: Sunay AKIN, 'Bir Çift Ayakkabı'
(*) Sf.49
'Kısa ve Çabuk Adımlar'

23 yorum:

  1. Okunacaklar listeme ekledim Sevgili Dostum...

    YanıtlaSil
  2. Dünyayı ve insanları sevmemin kitap okumaya yetmeyeceği günlerdeyim. Sabırla bekliyorum. Buna değer çünkü çocuk yaşlarımdan beri, sizin de coşkuyla betimlediğiniz gibi tüm varlığımla, hakkını vererek okuyanlardan(d)ım. Biraz önce
    Sis' e de ( o da bir kitabı tanıtmış) yazdığım gibi alacak ve deneyeceğim.

    En eski filmlerinden yaşlılıkta çevirdiklerine kadar sıkı takipçisi olduğum ve çok sevdiğim Şarlo' nun çocukluğu ile ilgili küçük alıntı çok ilgimi çekti. Sunay Akın' ın akıcı üslubundan tümünü okumak güzeldi eminim.

    Nice kitaplar ve keyifli okumalar diliyor,
    sevgilerimi yolluyorum...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. @Asuman Yelen,
      Nice kitaplar, okumalar ve güzel paylaşımlarımız olsun..
      Dileklerinize aynen katılıyorum...
      Özlem dolu .) sevgilerimle...

      Sil
  3. şu alıntıladığın kırmızılı iki satır nefis bir roman girişi gibi değil mi.
    :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. @deeptone,
      derinlerden gelen sözler etkileyici!.. evettt :))
      uzaydan ancak gelebildim.)

      Sil
  4. doğrusu kitabı merak ettim ve listeme koydum.sizi takibe aldım bende bekliyorum.iyi günler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. @Seyyah Gül,
      önerimi listenize aldığınız ve takibiniz teşekkürler..bilmukabele.)
      iyi günler...

      Sil
  5. Çok önemli tanıtımlar ve öneriler Esin Hanım. Chaplin'in komikliğinin ardında yatan filozofluğa ne demeli...ya ülkesini terk etme düşüncesinin ardında yatan gizler ne kadar bilinir?

    Esen kalın.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. @MEHMET OSMAN,
      Chaplin'in komikliği kadar filozofluğu ve devrimci düşünceleri de göz ardı edilemeyecek kadar önemli..

      Esenlikler dilerim...

      Sil
  6. Kısa bir süre önce okuduğum bu kitabın en etkilendiğim ve beynime adeta bir mıh gibi kazınmış olan hikâyesinin seni de bu kadar etkilemiş olması beni şaşırtmadı sevgili Esin. Ancak girizgahın Londra ile ilgili olmasının seni daha da fazla etkilediği kesin.
    Charlie Chaplin hakkındaki bu bilinmeyen ''gerçek'' olabildiğince duygusal ve de şaşırtıcı biçimde aktarılmış Sunay Akın tarafından. Kitaptaki diğer hikâyeler de öyle.
    Burada kendi duygularınla birleştirerek çarpıcı biçimde tanıttığın bu kitabı ben de en az senin kadar öneriyorum...
    Sevgilerimle...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. @Zeugma,
      Yakın frekanslar, etkileşimler ve beğenlerimizin olması bizleri ortak paydalarda buluşturuyor...Bazı ülkeler, şehirler, önemli insanlar ve olayları...yapıtlarını yaratıcılığı ve derin bilgisiyle harmanlayan usta sanatçıların yine aynı vizyondaki bir sanatçı tarafından okurlara aktarılması o kişilerin daha iyi ve doğru tanınmasında oldukça önemli..Sunay Akın'da bu yüzden değerli bulduğum çok yönlü bir edebiyatçı..Diğerleri gibi bu kitabını da ilgi ile okudum..

      Değerli düşüncelerin için çok teşekkür ederim..
      Sevgilerimle...

      Sil
  7. Çok iyi bir kaynak oluşturmuşsunuz. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  8. Atmosferi bol, hos bir yazı olmus, bana da Londra'da aupairlik yıllarımı hatırlattı, aynı duyguları yasadım nerdeyse yakaladım ama hemen kaçırdım, anlasılan aradan çok geçmis. Kitabı okumadım ama ilgimi çekti okuyacagım. Tesekkürler!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. @Mavi,
      Ortak bir izdüşüm yakalamış olduk belki de!.Londra'da öğrencilik part time ve profesyonel iş süreçlerim oldu...Auperlik dil öğreniminde miniklerle keyifli! ama bir o kadar da etkili olmalı!Kitap ilginizi çekecektir...

      Ben teşekkür ederim...

      Sil
  9. Mim alır mısınız :)

    YanıtlaSil
  10. senin anlatımınla daha net olarak, bir kere daha akla ve yüreğe giren satırları tekrar tekrar okudum sevgili Esin.. Bu bir anlamda sana olan hasretin de giderilme çabasıydı bir anlamda.. Seslenişini duyamadığım ve o eksikliği derinlerimde hissettiğim çok az insan içinde oluşundur belki sebep..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. @hasret senfonileri,
      Sevgili Gülsen hocam genelde yaz sonu gerçekleştirdiğimiz tatil sürecimizi bu yıl biraz öne aldık..İnt.ten uzaktım..ziyaret edemedim bloglarınızı...

      Teşekkür ederim değerli düşünceleriniz için.. Hasretlerimiz karşılıklıdır bizim!.yine heyecanla ve merakla o değerli yazılarınızı ve paylaşımlarınızı okuyor olacağım...

      Sevgi ve saygılarımla...

      Sil
  11. NEDEN SUSKUNSUN ESİN?
    BANA, GEZİDE OLDUĞUNU TATİL YAPTIĞINI SÖYLEYECEĞİN GÜNÜ HAYAL EDİYORUM.. NE OLUR BİTANEM.. SES VER.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. @hasret senfonileri,
      TATİLDEYDİM.)GEZİDEN YENİ GELDİK GÜLSEN HOCAM:)
      SEVGİLERİMLE...

      Sil
  12. KIYMETLİ DOSTLAR,

    Değerli yorumlarınıza (ani aldığımız tatile çıkma kararımız dolayısı ile) hemen yanıt veremediğim için affınızı diliyorum..

    Güzel paylaşımlarınızda yeniden görüşmek ümidi ile...

    Sevgiler, esenlikler dilerim...

    YanıtlaSil