1 Aralık 2013 Pazar

Ayvalık'ta Şeytan Sofrası ve Ayak İzleri

Kuzey Ege gezimiz devam ediyor.  Cunda Adası’ndan sonra şimdi sırada Bergama var. Ama öncesinde şeytana taş atacağızJ Yaz sonu, mevsim Şeytan Sofrası ziyareti için son derece uygun. Ne, çok sıcak var insanı bunaltan, ne de soğuk!. Hava pırıl pırıl aydınlık..
Önce Ayvalık’a giriyoruz.. çarşıda alışveriş yaptıktan sonra biraz da Ayvalık’a tepeden kuşbakışı bakmak istiyoruz. Ve kısa bir süre sonra Çamlık Tepesinde Ayvalık'a hakim bir noktadayız. Buradan tüm Ayvalık'ı çepeçevre görebiliyoruz!..

Cunda Adası karşımızda…

*****

Ayvalık’ı Cunda’ya bağlayan köprü görülmekte!..
Birkaç görüntü aldıktan sonra Çamlık Tepesi’nden “Sarımsaklı” istikametine doğru
yol alıp sahil şeridini takip ediyoruz. Yol inanılmaz keyifli…
Biz de ağır ağır giderek bu yolculuğun keyfini çıkarıyoruz.

*****

Ayvalık'tan yavaş yavaş uzaklaşıyoruz.
Tepelere doğru çıkarken uzaklardan koyların arkasından bize göz kırpıyor Ayvalık...
Sarımsaklı istikametinde yaklaşık 15 dakikalık kısa bir yolculuk sonrasında,
yolun sol tarafında “Şeytan Sofrası” tabelasını görür görmez sağa dönüp
yaklaşık 1 kilometrelik bir tırmanışın ardından, Şeytan Sofrası’na varıyoruz.
Aslında bizim buraya ikinci gelişimiz. Anımsarsanız 3 Temmuz 2006 da, burada büyük bir orman yangını olmuştu. 300 hektar çamlık alan zarar görmüş ardından giderek büyüyen yangın, Çamlık bölgesinden, Şeytan sofrasına sıçramıştı. Üstelik güçlü esen poyraz nedeniyle yangın zorlukla söndürülmüştü. O günlerde medyadan duyduğumuzda bu habere inanılmaz üzülmüştük!.  Çünkü bu yangından çok kısa bir süre önce biz, Şeytan Sofrasına gelmiş ve bu tepeden harika manzarayı doyasıya seyretmiştik. Doğa harikası yerlerin heba oluşu acı verici!. İnsan, tek bir ağacın yıkılmasına, zarar gelmesine kıyamazken, 300 hektarlık çamlık alanın yanmış olması çok üzücüydü. Tam 7 yıl aradan sonra yeniden görecektik Şeytan Sofrası’nı. Ne durumda olduğunu da merak ediyorduk doğrusu.

Tepeye vardığımızda buranın yeniden düzenlenmiş ve yeşillendirilmiş olması sevindiriyor bizi. Sönmüş bir volkandan arta kalan lav birikintileriyle oluşmuş tepe, yuvarlak sofra biçimini andırıyor. Demir kafes içine alınan ve ayak izine benzediği söylenilen yer ve çevresi beyaz çaputlarla donatılmış!. Görüntü ilginç.  Birkaç işletme ve seyir alanı da bulunuyor..

Neden Şeytan Sofrası acaba? diyerek…
bizde yaklaşıyoruz etrafı demirlerle çevrili alana.
ziyaretçiler tarafından dilek dilenerek içine bozuk para atılan o ‘ayak izine!’ ne bakıyoruz!..

inanışa göre bu ayak izi Şeytan’a aitmiş!  Diğer ayağının izinin de karşı dağda bulunduğu söylenmekte.
 Alana girerken karşımıza çıkan bu tabelada efsane anlatılmış..

Pîrî Reis'in hazırladığı Kitab-ı Bahriye'de yer alan
Ayvalık ve
Midilli civarının haritası. Görsel: Buradan
Görsel: buradan
ŞEYTAN SOFRASI VE AYAK İZİNİN HİKAYESİ

Rivayetlere göre Şeytan Sofrası: Ayvalık civarında rumların yaşamış olduğu ve Osmanlı İmparatorluğunun hüküm sürdüğü dönemde bu tepede PANOLEPE adında(şeytan lakaplı) kendini halktan soyutlamış, mistik bir yaşam süren bir şahıs yaşamaktaymış. Ayvalık ve civarında kıtlık baş göstermeye başlayınca, din adamları ve papazlar tarafından kıtlığın sebebi olarak, PANOLEPE gösterilmiş ve halkı galeyana getirerek onu linç etmesini istemişler. Bunun haberini bir keçi çobanından alan PANOLEPE, çözümü burada kuş sütü dahi eksik olmayan bir sofra hazırlamakta bulmuş, kendisini linç etmek için buraya gelen halk sofranın cazibesine kapılıp PANOLEPE yi unutmuşlar, o da buradan kaçarak kurtulmuştur. O tarihten beri bu tepenin adı; Şeytan Sofrası olarak anılmaya başlanmıştır. Görsel: buradan

Rivayetlere göre ayak izinin hikayesi:

Edremit Körfezi'ne tam hakim dağların adı Kaz Dağları (İda Dağları) dır. Yani Yunan Mitolojisinin yaşandığı dağlardır. Gerek tek tanrılı gerekse Pagan dinlerin tek bir ortak özelliği vardır. O da şeytanın cennetten kovulduğudur. Yunan mitolojisinde ise tanrılar kralı Zeus tarafından bu görev Ay Işığı tanrıçası SELENE' ye verilir. SELENE tarafından cennetten kovulan şeytanın bir adımını buraya, diğer bir adımını ise Midilli adasına atıp kaçtığı rivayet edilir...

Şeytan Sofrası’
nın bulunduğu yer, Ayvalık ilçe merkezinin (8 km) güneyinde bulunan ve büyük kayalık tepelerin üzerinde konumlanmış.. Bulunduğu yerden tüm Ayvalık Adaları ve Midilli Adası'nın manzarası görülmeğe değer doğrusu. Üzerinde Şeytan'ın ayak izi bulunduğuna inanılan, halkın madeni para atarak dilek dilediği yer ise eski bir lav birikintisi.

İster bu efsanenin bir parçası olup bir dilekte bulunun,  isterseniz eşsiz manzaranın tadını doyasıya yaşayın, tercih sizin. Ancak; eğer Ayvalık’a kadar gelmiş iseniz kesinlikle Şeytan Sofrasına uğramadan dönmeyin. Manzara kadar, tepeye kavisler çizerek, dolana, büküle çıktığınız yol da ayrı bir keyif. Geldiğinize değecektir..

Biz yeterli zamanımız olmadığı için güneşin batışını Şeytan Sofrası’ nın bulunduğu tepeden izleyemedik. Ama siz, gideceğiniz saati güneşin doğuş saati yahut batış saatine göre ayarlarsanız, çok daha isabetli karar vermiş olur ve unutulmaz anlara imza atmış olursunuz.

Şeytan Sofrasının manzarasına doymak mümkün değil, ama Bergama’ya hava kararmadan varmak istiyoruz bu yüzden fazlaca oyalanmadan yola koyuluyoruz..
Yine harika manzaraya bakarak, kıvrıla büküle tepeden aşağıya süzülürcesine yavaş yavaş iniyoruz. sağımıza solumuza baka baka gidiyoruz.
Vee…. sahil şeridine bağlandığımızda bakın kimler çıkıyor karşımıza!

Uzun, ince bacakları ve boyunlarıyla Flamingolar! hoş bir sürpriz yaşatıyor bize.. sessizce, ürkütmeden bu zarif kuşları bir müddet seyredip yolumuza devam ediyoruz..

Esin Bozdemir

ANTİK ÇAĞIN METROPOLÜ
PERGAMON
Fotoğraflar: izler ve yansımalar

1. Gençliğimin ayak izlerini tekrar bulduğum görsellerin ve yazının ambiyansı ile tekrar Ege'mizin olağanüstü koylarında, tarihi de pekiştirerek dolaştım. Teşekkürler Esin Hanım.

Esen kalın.
    Mehmet Osman Çağlar

1. Ege'nin de ayrı bir havası var.. Ben teşekkür ederim Mehmet Bey.. Esenlikler dilerim..

2. Ben de bugünlerde Rodos ve Marmaris i yazıyorum. Kafa Dergi ve Ters Düz'e bekliyorum ikisinden biri size çok uyacak! :)

;)

1. Bloglara hep bu türden yorum bırakıyorsunuz. Bana da bırakmıştınız.
      Lakin, gelip izlemeye alanlarla ilgilenmemeniz ters etki yapar.
      Onca yılın tecrübesiyle size bunu söyleyebilirim

2. Zeugma'nın yorumuna katılıyorum. Enerjinizi böyle kapı kapı bana da uğrayın diyerek harcamayınız.) Nitelik nicelikten daha önemlidir. Çok izlenilen (üye) sayısının varlığı gerçekten takip edeni göstermiyor!. yeter ki emek verin, nitelikli ve özgün olsun paylaşımlarınız...gerçek izleyenleriniz ardından gelir (biz sizi buluruz) zaten.. :)) başarılar

3. Genclik hoyratliginda gezip bildigim yerler ! hikayelerine bayildim cok keyifli yaziydi tesekkurler.

1. @beste,
      Ah o gençlik yılları.) şimdi daha bir olgun ama daha bir 'bilgece' dolgun:) bakıyoruz gördüğümüz o yerlere:) ben teşekkür ederim bestecim..

4. Ah aah Ayvalık, Cunda...Aşık olduğum yer..Her yazı iple çektiğim...Ama olmadı şimdi Esin'ciğim, hemen özledim bak yazını okuyup fotoğrafları görünce :)

1. @Dalgaları aşmak,
      Giritli Türkler'in ne hoş birlikteliği var.. Kültürler buluşunca ortaya çok hoş tatlar çıkıyor.. Yaza bir şey kalmadı.. kışın da kaçamak yapılabilir ama.. sevgiler..

5. Esinciğim, ilgiyle okudum ve inceledim. Ve tabii ki çok bilgilendim
    Sadece flamingolar bile en kısa zamanda gidip görülesi.
    Ben henüz görmedim. İlk sıraya aldıklarım arasında..
    Teşekkür ediyorum bu güzel sunum ve bilgilendirmeler için.
    Sevgiyle...

1. @Zeugma
      Flamingolar zarif görüntüleri ile hoş bir sürpriz yaşattılar bize..
      Ben teşekkür ederim..
      Sevgilerimle..

6. ekip olaral şeytan tepesine gittik genel problem araba park alanı çok kabalıktı neyseki bir kenera aracı soktuk. sonra manzarada foto çekme yarışına girdik orda da yine sıra vardı. bir kafe var çok kalabalık ama yanındaki o kadar kalabalık değildi.orda çay içtik ve kaçtık yani manzara için gidilecek bir yer başka bir esprisi yok bence.

1. Manzara icin gidiliyor zaten. Baska nasil bir esprisi olsun?

2. @marka suit,
      Evet, manzara hepsine yeter, her şeye değer..