29 Ekim 2021 Cuma

Van'da bir doğa harikası: Muradiye Şelalesi

Muradiye Şelalesi, Van

'Doğu'nun incisi' Urartu'nun başkenti Van gezimizin ilk günü, önce Van Kalesi'nden başlamış, ardından Urartu Müzesi'ni gezerek tarihi bir yolculuğa çıkmıştık. İkinci gün ise rotamızda Van'ın doğa harikası Muradiye Şelalesi var. Van'a yaklaşık 85 km mesafede bulunan şelaleye gitmek üzere sabah erkenden yola koyuluyoruz. Van'ın coğrafyası oldukça güzel. Denize öykünen koca gölüyle, girintili çıkıntılı dantel misali koylarıyla, görkemli dağlarıyla, tarihi kaleleri ve köprüleriyle Van daha ilk görüşte gönlümüzü fethediyor.

Tendürek Dağından çıkan ve Bend-i Mahi Çayı üzerinde bulunan şelale Muradiye ilçe merkezine 10 km mesafede. Dolayısıyla yol seyrimiz muhteşem manzaralar eşliğinde geçiyor. Kayıtsız kalamayacağımız görüntüler ise bize fotoğraf molaları verdiriyor. Biz de hiç acele etmiyoruz. İstanbul'un kaos ikliminden uzaktayız, uzun yol yorgunluğumuz da sevdiklerimizle buluşunca geçiyor. Kavuşmanın hoşluğu, bir de üzerine rahat bir uyku alınca...artık bize içinde bulunduğumuz anların keyfini, sindire sindire yaşamak düşüyor.  Doğanın içindeyken aldığımız huzurun tarifi yok. Büyük şehirler ne kadar çok yoruyor bizi. Bunu İstanbul dışına çıktığımız zamanlarda çok daha iyi anlıyoruz. Bu yüzden yaşadığımız her an çok değerli. Yine dönecek olursam gezimize... Doğanın en güzel armağanlarından biri olan şelale, bize güldür güldür çağlayan sesiyle yaklaşmakta olduğumuzun sinyalini veriyor!. Debisi yüksek ve oldukça güçlü akan suyun sesini duyunca heyecanımız bir kat daha artıyor.

Şelale gezimiz, pandemi dolayısıyla sakin ancak yine de gelinlerin, sünnet çocuklarının, öğrencilerin ve yerli turistlerin ziyaretiyle az da olsa bir hareketlilik görüyoruz. Şelalenin olduğu alan büyük bir ören yerine dönüşmüş. Karayolu'nun kenarında yaklaşık 100 metre yükseklikteki kayalıklardan çıkan sular köpüre köpüre akıyor. Ve Muradiye Şelalesi tüm ihtişamıyla yüzünü bize gösteriyor. Nasıl güzel, nasıl etkileyici!

Muradiye Şelalesi, Van

Doğanın gücüne kim karşı koyabilir ki! Göl ne kadar durgunsa, şelale de o kadar coşkun akıyor!. Şelale bizi hipnotize edercesine kendine çekiyor. Seyrine dalıyor; şelalenin, kuşların ve rüzgarın şarkılarını dinliyoruz.

Farklı açılardan Muradiye Şelalesi'nin fotoğrafını çekiyor, biraz da yakınına gitmek üzere vadinin aşağısına doğru iniyoruz. Paçalarını sıvamış suya  ayaklarını sokan çocukların neşesi bizi de sarıyor. Suyun içinde görülen taşlar ayaklarımızı kaydırsa da içimizdeki çocuk bizden önce atlıyor sulara...dizlerimize kadar değen suyla şelalenin çayla buluştuğu noktada Muradiye'nin serin sularında ferahlıyoruz.

Bend-i Mahi Köprüsü, Van

Bend-i Mahi Çayı'nın üzerinde bir de aynı adı taşıyan asma bir köprü var. Yaklaşık 60 metre uzunluğundaki bu köprü tıpkı Karadeniz'e gördüğümüz asma köprüler gibi,  uzun ve her iki yanı halat iplerle çevrili. Tutuna tutuna yürüdükçe beşik gibi sallanan köprüye biraz tedirginlikle bakıyoruz karşıdan. Üstelik üzerinde azımsanmayacak bir insan trafiği de var! Napmalı? biz de geçsek mi acaba ?! derken...

Bend-i Mahi Çayı ve Köprüsü / Muradiye, Van

Korkuyu çaya atıp, biraz sakinleşmesini bekledikten sonra biz de geçiyoruz üzerinden!. Hakikaten üzerinde yürürken, beşik gibi sallanıyor köprü! sıkı sıkı iplere tutunuyoruz! hatta duruma alışıyor fotoğraf bile çekiyoruz!. Ama manzaranın seyrine kapılmadan ve yüzümdeki tebessüm kaybolmadan biran önce de karşıya geçiyoruz. Karaya adım atar atmaz, karşıda bekleyen, küçük bir grup (gelin ve damat alayı) asma köprüden geçmeye hazırlanıyor. Az da olsa risk taşıyan asma köprü üzerinde ilginç pozlarla hatıralık fotoğraflar çektiriyorlar.

Bend-i Mahi Çayı ve Köprüsü

Ve Muradiye Şelalesi'ne son bir kez daha bakıp yeni rotamıza doğru yola çıkıyoruz.

devamı: bkz

İzler ve Yansımalar Anadolu Yollarında
Van Gezisi

1. Van Kalesinde tarihe yolculuk tıklayınız
2. Urartuların Mirası Van Müzesinde  tıklayınız

1. Nefis fotolar, emeğinize sağlık 🙂

2. Bu harika mekan tanıtımı için çok teşekkürler.:)

1. @EĞİTİM PINARI,
      Ben teşekkür ederim. Ören yerinde şelalenin tam karşısında, nefis manzarasıyla... çok hoş bir restoran & kafeterya'da vardı! evet :)) 🌼

3. Doğu Anadolu hiç gitmediğim bir bölgemiz. Sayende adım adım geziyoruz. Van Kalesi ve şaşkınla gezdiğim Urartu Müzesi'niden sonra bölgede yine ismini hiç duymadığım bir şelaleyi yine şaşırarak seninle öğreniyor, seyretmeye doyamıyorum. Manzara harika! Asma köprüden üzerindeki trafiğe rağmen geçebilmişsin ya tebrik ederim gerçekten. Ben olsam herkesin geçip bitmesini beklerdim, kesin:)
    Sevgili Esinciğim; arihi ve doğal zenginlikler bakımdan tahminimden çok ötelerdeymiş Van. Bakalım yeni rotanızda hangi kesitten harika fotoğraflar ve bilgiler gelecek. Adım adım gezdireceksin bizleri. Pandemi döneminde misliyle değerli benim için bu yazıların. Emeklerine sağlık diyor, teşekkürlerimi bırakıyorum sevgili rehberime. Ve mutlu, huzurlu bir hafta sonu diliyorum. Sevgilerimle 💖💐

1. @Zeugma,
      Biz de (10 yıl sonra) bu ikinci gidişimizde Van'ı daha iyi gezdik ve gerçekten hayran kaldık Zeugmacığım. Daha pek çok görülecek yeri olsa da, belli başlı 'gezilecek yerleri' yine de ziyaret ettik. Akdamar Adası'na daha önce gitmiştik, orası da çok güzeldi. Kalenin konumu, Urartu Müzesi, kalenin çevresindeki eski Van, doğa harikası yerleri, kıyı şerindindeki ilçeleri çok güzeldi. Göl, göl gibi değil zaten!. bildiğin bir deniz!. :) Göl kıyısında gün batımları harika. Asma köprü biraz tedirgin etse de maceracı ruhumuz peşimizi bırakmadı, bir hevesle korkumuzun üzerine gidip geçtik biz de!.
      Şimdi 'iyi ki gitmişiz!' diyoruz. Malüm korona halâ hükmünü sürdürüyor. Kışın bize yine dört duvar arasında kalmak var. Dilerim yine karantina günleri yaşamayız. Olur da yaşarsak, bu gezmelerimiz bize birer kredi olacak. Kaldı ki kendimize yetmeyi çoktan öğrendik. Aynı tempoda devam ederiz. Yeter ki sağlık olsun. Ben de ziyaretine, değerli yorumuna ve güzel sözlerine çok teşekkür ediyor, sana iyi pazarlar ve şimdiden iyi haftalar diliyorum. Sevgilerimle... 💝💕🌻

4. Gitmiş kadar oldum. Ne güzel bir yer ...

1. @Ebemkuşağı,
      Böyle hissetmenize çok mutlu oldum.
      İnşallah siz de gider, görürsünüz.
      Sevgiyle...💕

5. Geçtiğimiz yıllarda, rotası belli 15 günlük gezimizin önemli bir durağı idi Van. Özellikle de şelaleye "mutlaka" ibaresi koymuştum. Kısmet olmadı, yolda aldığımız üzücü bir haber ile geziyi iptal ettik. Sonrası da pandemi, kapanma derken kaldı gitti. Hala aklımda, fotoğraflar öyle güzel ki, ilk fırsat listesine yeniden ekledim oraları. Teşekkürler.

1. @Evren,
      Bazen “hayat; siz planlar yaparken başınıza gelenlerdir” demiş ya hani John Lennon! onun gibi, hiç umulmadık şeylerle karşılaşabiliyor insan. Biz de pandemiden önce planlamıştık araya pandemi girince ertelendi, kısmet bu zamanaymış. Hayat su gibi akıyor Evren'cim. Dilerim ilk fırsatta yine gidersiniz. Gönlünüzce olsun her şey... Ben teşekkür ederim. Sevgiyle, esenlikle kal.💝